fbpx

Premiere på podcasten “Mit ordblinde barn

Så er den her … 🙏

Podcasten “Mit barn er ordblind” – produceret af journalist Niels Svanborg og udgivet af Ordblindeforeningen.

I april måned blev jeg inviteret til at sidde bag mikrofonen som ekspert i tre af i alt otte afsnit og tale med Niels Svanborg om tre højaktuelle emner “Hvad er ordblindhed”, “Mit barn er lige testet ordblind – hvad så?”, samt “Hvordan kan digitale hjælpemidler hjælpe mit barn?

Det var tre fantastiske timer, hvor jeg for alvor kunne tale med om mit hjertebarn “De ordblinde børn”❤️🎤

Jeg er enormt glad for, at vi med denne podcast når et skridt nærmere målet om at udbrede større viden og forståelse for et for mig at se overset emne.

Udsendelsen er lavet til forældre, men er uden tvivl også relevant for lærere, læsevejledere og andre, der har ordblindhed tæt inde på livet.

Podcasten bliver udgivet i ugerne frem til skolernes sommerferie. De første to programmer kan hentes på Spotify og alle andre podcast-apps. Og et særligt aktuelt introprogram, der præsenterer podcasten

Du kan lytte til de første afsnit her på siden eller via Spreaker, Spotify eller Apples podcast.

Jeg håber, du tager godt imod afsnittene, at det kan lette nogle områder omkring ordblindhed for dig og ikke mindst give nogle hænderne-over-hovedet oplevelser derude 🙌

Du må meget gerne dele i dit netværk eller i andre grupper på Facebook, så flest muligt kan få glæde og gavn af denne gratis mulighed for at blive klogere på ordblindhed.

Jeg modtager meget gerne respons fra dig.

 

# 0 – INTROPODCAST. Hvordan skaber jeg en god skolestart for mit ordblinde barn efter Coronapausen? 

Vi introducerer podcasten ”Mit barn er ordblind”. I afsnit 0 taler vi med lærer og læsevejleder, Mie Askjær Midtgaard om, hvordan man som forældre kan hjælpe børnene til en god skolestart efter den lange coronapause. Hvordan afstemmer man forventningerne sammen med sit barn? Og hvordan forbereder man både barnet og sig selv på skolens udfordringer og den nye hverdag?

Listen to “INTROPROGRAM – Hvordan skaber jeg en god skolestart for mit ordblinde barn efter Coronapausen?” on Spreaker.

 

# 1 – Hvad er ordblindhed? 

Vi skal i dette afsnit blive klogere på, hvad ordblindhed er. Lærer, læsevejleder og ordblindeekspert Mie Askjær Midtgaard fra Ordblindetalent.dk fortæller om, hvad det vil sige at være ordblind. Hvad sker der i hjernen? Hvilke tegn er der på ordblindhed? Hvilke udfordringer giver det børnene i skolen? Og hvorfor er det så vigtigt, at alle ved mere om, hvad det vil sige at være ordblind.
   Listen to “# 1 – Hvad er ordblindhed?” on Spreaker.

 

# 2 – Hvornår og hvordan tester man for ordblindhed?

Hvordan tester man for ordblindhed. Og hvornår det er det rette tidspunkt at teste børnene. Det fortæller lærer, læsevejleder og ordblindeekspert Line Leth Jørgensen om i dette afsnit. Hun fortæller også om, hvordan skolen kan teste børnene grundigt, så testen kan anvendes effektivt i tilrettelæggelsen af undervisningen. Og så giver hun gode råd til, hvordan man taler med både skolen og sit eget barn om testen – både før og efter testen.

Listen to “# 2 – Hvornår og hvordan tester man for ordblindhed?” on Spreaker.

# 3 – Mit barn er lige testet ordblind – hvad er næste skridt?

Hvad gør man som forældre, når ens barn lige er testet ordblind? Lærer, læsevejleder og ordblindeekspert Mie Askjær Midtgaard fra ordblindetalent.dk giver gode og konkrete råd til, hvordan forældre kan gå i dialog med skolen om en god handleplan for barnets undervisning. Mie fortæller desuden om vigtigheden af, at både barnet, forældre og kammerater ved noget om, hvad det vil sige at være ordblind. Programmet henvender sig særligt til forældre til børn, der lige er testet ordblinde.

Listen to “#3 – Mit barn er lige testet ordblind – hvad er næste skridt?” on Spreaker.


 

# 4 – Hvordan kan ekstra undervisning hjælpe ordblinde børn bedst muligt?

Ekstra undervisning i skolen kan være en stor hjælp for mange ordblinde børn. Ikke bare som læse- og stavetræning men også som hjælp til at håndtere skoledagen, så de ordblinde børn kan være med i undervisningen på lige fod med de øvrige børn. I programmet taler vi om forskellige typer af ekstra undervisning, hvad den ekstra undervisning kan betyde for barnet, og om hvordan man går i dialog med skolen om barnets ekstra undervisning. Og så taler vi om de mange muligheder uden for skolen, og hvordan man finder det rette tilbud. Programmets ekspert er lærer, læsevejleder og ordblindeekspert Line Leth Jørgensen.   Listen to “#4 – Hvordan kan ekstra undervisning hjælpe ordblinde børn bedst muligt?” on Spreaker.

 

# 5 – Hvordan bliver skolen bedre for de ordblinde børn? Og hvad kan jeg gøre som forældre?

Hvordan bliver skolen bedre for de ordblinde børn? Og hvordan kan forældrene engagere sig i barnets skolegang. Det det taler vi om i dette program i podcastserien ”Mit barn er Ordblind” – hvad så.

Lærer, læsevejleder og ordblindeekspert Line Leth Jørgensen fortæller om den ordblindevenlige undervisning i skolen. Og hun giver gode råd til, hvordan forældre kan gå i dialog med skolen, hvis de ikke synes, at indsatsen er god nok – eller at barnet ikke trives.

Listen to “# 5 – Hvordan bliver skolen bedre for de ordblinde børn? Og hvad kan jeg gøre som forældre?” on Spreaker.


 

#6 – Hvordan kan de digitale hjælpemidler hjælpe mit ordblinde barn?

I dette program kan du høre om digitale hjælpemidler til ordblinde børn. Læsevejleder og ordblindeekspert Mie Askjær Midtgaard fra Ordblindetalent.dk fortæller om, hvilke typer af hjælpemidler der findes, og hvordan de kan hjælpe de ordblinde børn. I programmet taler vi også om, hvorfor nogle børn har lidt svært ved at tage de digitale hjælpemidler til sig, og hvad man som forældre og skole så kan gøre.   Listen to “#6 – Hvordan kan de digitale hjælpemidler hjælpe mit ordblinde barn?” on Spreaker.

 


  Find podcasten på Spreaker

 

  Find podcasten på Spotify

10 fantastiske FORDELE ved at være ordblind

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag "FORDELSLISTEN" med det samme. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Fremragende - du er nu skrevet op til mit ordblinde-nyhedsbrev