fbpx

UGEKURSUS FOR ORDBLINDE

SELVVÆRD & SUCCES I HVERDAGEN

Ordblinde skal have de samme muligheder for at lykkes som deres klassekammerater. Men det er ikke nok med et læsekursus! Der skal flere dele til:

Mindsettet “Yes, jeg er ordblind”
Læse- og skrivestrategier
Træning i at bruge IT-hjælpemidlerne

 

Alt dette har jeg samlet i ét ordblindekursus.

Mission gør ordblindhed til din ven

Troen, viljen og redskaberne til at fungere på lige fod med kammeraterne

– uden at føle sig forkert og anderledes!

Mie underviser i Spinderihallerne

Et miljø hvor jeg møder børnene i øjenhøjde og skridt for skridt bygger dem op til at tro på sig selv

En hverdag hvor dit barn har glæde, vilje og redskaber til at lykkes

Et spørgsmål om det rette mindset

for at lykkes.

“Ordblinde kan nå rigtig langt. De kan blive mindst lige så dygtige, som deres klassekammerater. Ordblinde kan klare sig rigtig godt i skolen og videre i udddannelsessystemet, når de får det rette mindset og de strategier og værktøjer, der skal til. Jeg har set det lykkes, og jeg ved, hvad der skal til.

Det er derfor jeg tilbyder skræddersyede ugekurser, hvor de ordblinde er i fokus og kan få hænderne-over-hovedet-oplevelser, de aldrig glemmer”.

– Mie Askjær Midtgaard

Et ugekursus, der gør ordblindheden til en ven frem for en fjende

– så I får en hverdag, hvor dit barn har glæde, vilje og redskaber til at lykkes.

 

 

 UGEKURSET FOR ORDBLINDE

Et trygt miljø for læring, motivation og selvværd

På mine ugekurser har jeg max 4 elever. Jeg skal kunne være 110 % omkring den enkelte, samtidig med at de som et lille hold får knyttet et særligt bånd og kan dele udfordringerne og succesoplevelserne med hinanden. Mine ordblindetalenter får deres eget lokale, hvor de har ro til at forstå tingene. Tryghed og tillid er alfa og omega for at være modtagelig for læring. Min relation til børnene og sammensætning af det rette hold giver et perfekt udgangspunkt for at nå fra A til B!

Ugekurset - opbygning
Mandag - Bliv skarp på din ordblindhed og mobilen som læringsredskab

Denne dag tager vi for alvor hul på hele mindsettet ved at være ordblind. Gennem forskningsbaseret viden, skal dit barn forstå helt konkret, hvad det vil sige at være ordblind, og hvordan han/hun kan lære at styre hjernen. Alt sammen skal give en accept og en forståelse af, at ordblindheden kan vendes til muligheder frem for begrænsninger.

Vi tager fat på lydarbejdet, så dit barn denne dag får de enkelte bogstavers standardlyde på plads ikke blot i forhold til læsning, men også for at kunne bruge sine it-redskaber bedst muligt. Lydene sættes sammen, og dit barn får særlige strategier til at angribe ord, når han/hun læser. Der er fokus på læsestrategier, som tilpasses dit barns udfordringer og behov.

Vi får indstillet mobilen, så den passer til dit barn og pludselig bliver et vigtigt, motiverende og uundværligt læringsredskab. Dit barn lære at bruge tale til tekst og får strategier til at bruge det i dagligdagen og i skolefagene.

Dagen igennem vil der skiftevis være oplæg fra mig og små opgaver til de ordblinde.

Efter denne dag vil dit barns motivation og tro på, at han/hun som ordblind kan nå rigtig langt være i top!

Tirsdag - Læsning med motivation og forbedring

Denne dag starter vi med det fortsatte lydarbejde. Der er fokus på næste trin: lydfølgeregler for a-e-i. For hvordan kan de forskellige vokaler egentlig lyde, og hvad gør man, når man ikke kender den lyd?

Læsemotivation er i højsædet, og dit barn får konkrete redskaber og strategier, der kan bruges i hverdagen til at gøre læsningen motiverende og anderledes frem for en sur pligt. Der arbejdes ud fra dit barns læseniveau for at sikre bedst mulige progression.

Vi indstiller computeren, så den passer til dit barn. Vi kobler adgang mellem mobil og computer, så det tilsammen giver bedste forudsætning for at lære. AW/Into Words gennemgås sammen med IT-strategier step by step ind i skolekontekst.

Efter denne dag vil dit barn være topmotiveret til at læse endnu mere og til for alvor at give den gas med at bruge sine it-redskaber.

Onsdag - Ekspert på It-redskaber i hverdag og skole

Vi begynder dagen med lydarbejdet og arbejder i dag med lydfølgeregler for o-u-y. Samtidig følges op på strategier til læsning og skrivning af længere ord.

Vi dykker ned i NOTA og dit barn får indstillet programmet, så det passer fuldt ud med dit barns interesser, niveau og fag i skolen. Vi kigger samtidig på læsehastigheden og strategier til at blive hurtig til at læse.

Vi arbejder videre med computeren og AW/Into Words sammen med IT-strategier ind i fagene. Genvejstaster bliver blandt andet strategier, der kan gøre den helt store forskel for dit barn.

Torsdag - Skrivning med fokus og motivation

Lydarbejdet i dag har fokus på de sidste tre vokaler æ-ø-å. Der er fokus på at få arbejdet med lydfølgereglerne koblet med andre strategier i forhold til staveprocessen, og her er jokertegnet et fantastisk redskab.

Vi dykker nærmere ned i arbejde med morfemer og endelser – noget af det, der ofte driller alt for meget. Dit barn kommer til at blive skarp på ordklasser og det at læse og skrive de rette endelser.

Sammen med de sidste IT-strategier, kigger på, hvordan skrivningen kan klares uden skriveblokeringer. Dit barn får strategier til at systematisere sine lektier, så det ikke behøver være uoverskueligt, når der er meget, der skal laves.

Fredag - Ordblindetalent der rykker

Denne dag får vi samlet trådene i lydarbejdet. Det kulminerer i at kunne knække Danmarks længste ord uden problemer – her får vi opsamlet de strategier, vi har arbejdet med gennem ugen.

At arbejde skriftligt med tekster i fagene og ikke mindst i engelsk, er ofte meget udfordrende. Med TxtAnalyser eller Grammateket bliver det nemt og motiverende for dit barn at gennemarbejde sine tekster, hvilket vi dykker særligt ned i.

Når barnet skal tilbage i skolen, er der nogle helt særlige strategier og redskaber, han/hun skal huske på. Et af dem er også at have muligheden for at fortælle klassen om det at være ordblind. Jeg giver mit indspark til dette.

Som afslutning på ugen bliver du som forælder inviteret med til et brag af en afslutning, hvor dit barn mest af alt viser, hvor sej han/hun er blevet. I får som familie ekstra fif til det, der venter derude.

Dit barn kan nu kalde sig Ordblindetalent, fejres med udlevering af diplom og t-shirt – og er nu for alvor klar til at komme tilbage til skolehverdagen med rygsækken godt fyldt op.

i

Typiske kendetegn

Minder det her om noget fra dit barns hverdag?


 
Dit barn kæmper med sin ordblindhed?

 Dit barn føler sig anderledes end sine klassekammerater?

 Dit barn mangler motivation?

 Dit barn har ikke fået et grundigt kendskab til alle de muligheder,    hjælpemidlerne giver?

 Dit barn mangler selvtillid og selvværd?

 Dit barn får ikke får den hjælp, det har brug for?

 Du mangler idéer og hjælp til at kunne hjælpe dit barn med fx læsning?

 Du står magtesløs i at kunne hjælpe dit barn?

 

Sådan behøver det ikke være – dit barn fortjener at blive den bedste udgave af sig selv

 

MIT VIRKE

Hvad er min baggrund?

Jeg er uddannet lærer og læsevejleder, hvilket vil sige, at jeg har min teoretiske og faglige baggrund i orden. Jeg har siden 2005 arbejdet i både privat- og folkeskole og har gennem de sidste 10 år arbejdet som læsevejleder med særligt fokus på de ordblinde.

Jeg ved derfor, hvilke udfordringer de ordblinde står med – både elever og forældre. Hvis de ordblinde skal have hjælp og blive den bedste udgave af sig selv, kræver det mere end blot at få et læsekursus, en it-rygsæk eller computer med hjælpeprogrammer. Jeg ved, at der skal meget mere til. Og det er det, jeg vil tilbyde jer!

Jeg ser mig selv som en samarbejdspartner ind i skolen, da jeg ikke holder mine kurser løsrevet fra den dagligdag, eleverne er i. I stedet giver jeg redskaber, som eleverne kan bruge i den skoledag, hvor de skal lære på lige fod med klassekammerater. Jeg tager afsæt i en dybdegående handleplan, som efter ugen hos mig følges op og gøres brugbar for skolen og teamet omkring dit barn. Jeg oplever, at skoler tager glædeligt imod handleplanen og ser den som et konstruktivt redskab, der fortsat kan arbejdes ud fra. 

DET SIGER FORÆLDRENE OM UGEKURSET

NÅR SELMA BLIVER STOR …

… vil hun også have sit eget ordblindekursus. Hør her hvorfor og hvorfor Selmas forældre valgte Ordblindetalent som Selmas vej til at gøre ordblindhed til en ven i hverdagen.

Min søn har netop afsluttet ‘Yes jeg er ordblind’ – 5 dages kursus hos Mie. Han har været træt, men vigtigst, han har været stolt, glad og fyldt med nyt mod og viden.

Han har lært, hvordan den ordblinde hjerne fungerer, hvordan han bruger sine digitale værktøjer, hvordan han får gjort ordblindheden til en medspiller frem for en modspiller.

De har knoklet, men de har i den grad også hygget sig, og det har været nogle rigtig gode dage.

Hvis ikke selvværdet fungerer, er der lukket for læring, og det har Mie i den grad forstået, så hun bygger op, mens hun fylder viden på.

Tænk hvis alle børn havde mulighed for en uge med Mie.

Vi håber at Mie laver et kursus nr. 2, så er vi først i køen.

Stinne - mor til Frederik 4. klasse

Vores datter har gennemført et ugekursus hos Mie fra Ordblindetalent efter vi deltog i hendes oplæg i Vejle.

En af de bedste investeringer vi har gjort!

Mie har hele pakken. Som ordblind kan man møde mange udfordringer. Det er ikke nok at lave en test og få udleveret en IT-rygsæk. Med Mies uddannelse som læsevejleder, hendes erfaringer og vigtigst af alt hendes fantastiske ildsjæl for de ordblinde, formår hun at gribe hele barnet.

Mie hjælper med at give barnet en forståelse af, hvad det vil sige at være ordblind, se fordelene, gøre dem robuste i at håndtere og anvende deres IT-redskaber.

Dette er med til at barnet motiveres til læring og accepterer sin ordblindhed, så de meget nemmere kan sige til deres omgivelser: “yes, jeg er ordblind” med hænderne løftet over hovedet.

Vores datter har fået styrket sit selvbillede, fået redskaber og strategier til at indgå på samme faglige niveau som sine klassekammerater. Som hun selv siger: “Jeg er ikke dum, jeg er ordblind og har bare brug for mine hjælpemidler, så kan jeg lige så meget som andre eller måske mere

Et kursusforløb hos Mie kan varmt anbefales. Ethvert samarbejde med Mie er til kæmpe gavn for barnet, forældre og undervisere ❤️

Winnie - mor til Silje 5. klasse

HVAD ER MIN INVESTERING I MIT BARN?

Som mor ved jeg, hvor meget der skærer i hjertet, når ens barn ikke har det godt. Mange gange er det ikke noget, man her og nu kan hjælpe med, men det kan være helt anderledes med ordblindhed. Med de rette strategier, værktøjer og en tro på sig selv, kan ordblindheden vendes til at blive en styrke. Og det er det, jeg tilbyder jeres barn.

Forløbet vil være skræddersyet ind i de udfordringer, dit barn står i. Jeg glæder mig til at give dit barn modet til at sige:

“Yes, jeg er ordblind”!

Mulighed for betaling i rater

 

Når du enten køber Mellem-pakken eller Fuld-pakken er der mulighed for at betale i op til 4 rater.

Du ser dine betalingsmuligheder ved at klikke på “køb kurset” knappen.

Derfor er et ugekursus løsningen

Med ugekurset får dit barn helt konkrete redskaber, som kan bruges i hverdagen i og uden for skolen, så dit barn får succesoplevelser frem for nederlag.

Læring fra dag 1

Intensivt ugekursus med en struktur og et indhold, der giver dit barn den bedste mulighed for forandring, så læring starter allerede fra dag 1.

 Viden og accept af ordblindhed – første del af uddannelsen er at lære og forstå, hvad det helt konkret vil sige at være ordblind og muligheden for selv at tage styringen.

 Lydarbejde – som ordblind er det lydarbejdet, der driller. Derfor tager vi fat på de enkelte lyde, så de kommer til at ligge på rygraden. Dermed er der også bedre hjælp at hente fra hjælpemidlerne.

 Værktøjer/device – en stor del af uddannelsen er at lære, hvordan dit barn får det hele integreret og gjort til redskaber og strategier, der bruges i alle fag og i hverdagslivet uden for skolen. Her får vi lavet opsætning og indstilling af mobil og computer, og dit barn får den direkte instruktion og guidning i, hvordan de smarte værktøjer kan bruges i de forskellige situationer i og uden for skolen.

 Læsemotivation – læsning er en vigtig del af det at være ordblind. Men det skal vendes til en positiv oplevelse, og en oplevelse af at kunne og se resultater. På kurset bliver dit barn helt skarp på læsestrategier i almindelige bøger og digitalt.

 Materiale – ved opstart får dit barn en fysisk og digital mappe, som i løbet af ugen fyldes med guldkorn og konkrete redskaber, der gør læringen meget nemmere – også når kurset er slut.

 Fællesskab – dit barn deltager sammen med en lille gruppe af andre ordblinde – nøje sammensat af mig. Det løfter både motivation og energi, at de er flere ligesindede med nogenlunde samme alder.

 Trygge rammer fremmer både læring og forandring, og derfor afholder jeg mine ugekurser på mit kontor i Spinderihallerne i Vejle eller VVC Albertslund – med mulighed for at koble læring med bevægelse og leg.

 Hjælp hele vejen – du og dit barn står ikke på noget tidspunkt alene. Jeg har tæt sparring og dialog med dig og dit barn gennem hele ugen. Efter endt forløb får du en uddybende udtalelse og handleplan – direkte udformet til at viderebringe til skolen. Med køb af “Fuldpakken” får du også en 1 til 1 sparring med, som du kan vælge at ligge, når det passer dig.

 Lukket facebookgruppe – for dig, der vælger den udvidede pakke. Her er alle deltagere fra “Fuldpakken” samlet. Du får min direkte sparring med livesessioner, og mulighed for hjælp efter ugekurset af både mig og andre deltagere.

Sådan foregår ugekurset trin-for-trin

BOOK EN SAMTALE
Du booker en gratis 30 minutters samtale ved at klikke på linket og sende en kort mail til mig.
SPØRGESKEMA

Når jeg har modtaget din mail, finder jeg et tidspunkt til en samtale, som passer for jer og jeres barn.

Samtidig sender jeg jer et spørgeskema, som I skal besvare inden samtalen hos mig.

På denne måde er jeg allerede før samtalen klædt godt på for at kunne hjælpe jer og jeres barn bedst muligt.

SAMTALE MED MIG
Samtalen foregår på mit kontor i Vejle eller i København. Du kommer sammen med dit barn, og sammen har vi mindst 30 minutter.

Ved denne samtale stiller jeg skarpt på dit barns succesoplevelser og udfordringer – alt sammen med henblik på at kunne giv jer de bedste råd til jer og jeres barn.

Der er mulighed for at få taget læseniveau, så både I og jeg er helt skarpe på barnets mestring vedr. læsning.

HANDLEPLAN
Sammen sætter vi mål for jeres barn ud fra de udfordringer, der er.

Jeg laver et udkast til en konkret handleplan med status, mål og tiltag, så vi lykkes bedst muligt. Udkastet sendes til jer, og sammen bliver vi enige om den konkrete handleplan.

Handleplanen følges op efter endt ugekursus hos mig, og er lavet helt skarp i forhold til skolen og det videre arbejde for at lykkes, mestre og bevare motivationen.

OPSTART
På mine ugekurser er der maks 4 deltagere. Holdene er sammensat efter alder (ofte opdelt i mellemtrin og udskoling). Inden opstart modtager I plan for ugen, samt liste over de Apps, der gerne må være downloadet inden opstart.

Jeg laver en mappe til dit barn med konkrete materialer til ugen, som også kan bruges efterfølgende i fagene.

UGEKURSET

Ugekurset starter op mandag kl. 8.30 med morgenkaffe for forældre og børn. Her er der mulighed for at hilse på hinanden, og jeg præsenterer kort mål for ugen samt en vejledning i forhold til lektier, materialer og hjælp fra jer forældre.

Dit barn møder hver dag 9-14 (på nær mandag kl. 8.30-14). Jeg sørger for formiddags- og eftermiddagssnack, samt frokost.

Du inviteres med til ugens afslutning om fredagen kl. 13, hvor dit barn vil vise og forklare de tillærte strategier gennem ugen. Jeg gør meget ud af devicen om, at når du kan forklare det for andre, har du selv forstået det.

Der vil være en lektie til hver dag, som du er med indover som forælder. Jeg er tilgængelig på telefonen gennem hele ugen både eftermiddag og aften. På den måde sikrer vi os de bedste forudsætninger for, at dit barn lykkes 100 procent, og I som forældre kan være fuldt ud med på sidelinien.

UDDANNELSESDIPLOM
Ved afslutning af ugekurset får dit barn en t-shirt samt et diplom med de tillærte strategier han/hun har fået og kan bruge fremadrettet.

Det fejres naturligvis med hele holdet.

HANDLEPLAN OPFØLGNING
Målene i handleplanen følges op. Der laves konkrete tiltag til eleven, forældre og lærere omkring barnet, så vi sikrer, at jeres barn fortsat lykkes i sin motivation og læring i alle fag.

Nye mål sættes, og jeg sørger for, at alt det, der er arbejdet med i ugens løb er synligt både for jer som forældre og for skolen.

HJÆLP OG SPARRING
Den bedste forudsætning for at lykkes på den lange bane er, for mig at se, at sikre der er mulighed for løbende hjælp og sparring.

Med fuldpakken får du adgang til min lukkede facebookgruppe “Yes, jeg er ordblind”. Her giver jeg løbende råd, tips og vejledning enten på skrift, med videoer eller via LIVE sessioner.

OPFØLGNING
Efter endt ugekursus er der mulighed for at købe en eller flere opfølgninger. Hvis du køber fuldpakken, er der automatisk en opfølgning med.

Denne opfølgning ligger vi ud fra dit og dit barns behov. Der er intet udløb. Ved opfølgningen gør jeg status, og vi har mulighed for at gå konkret ind og guide, hjælpe i forhold til den/de udfordringer, I har brug for min hjælp til.

Med opfølgninger er her muligheden for at få min sparring på den lange bane.

SKRIV MIG OP TIL NÆSTE HOLD

For at sikre det allerbedste resultat, består mine hold af maksikalt 4 elever. Jeg gør mig umage med altid at sætte det rigtige hold, så eleverne passer sammen i alder, niveau og temperament. Derfor er det en god ide at skrive dit barn op, så hurtigt som muligt.

 

kalender

KOMMENDE KURSER

UGE 38

14.-18. sep.

VEJLE

Ugekursus for ordblinde børn

AFSLUTTET

Målgruppe: UDSKOLING

Et motiverende, intensivt ugekursus, der sikrer, at dit barn får viljen, troen og redskaberne til at lykkes på lige fod med sine klassekammerater.

Event Info

Nærmere detaljer om adresse følger (grundet Covid 19)

UGE 43

19.-23. okt.

VEJLE

Ugekursus for ordblinde børn

UDSOLGT

Målgruppe: MELLEMTRIN

Et motiverende, intensivt ugekursus, der sikrer, at dit barn får viljen, troen og redskaberne til at lykkes på lige fod med sine klassekammerater.

Event Info

Kurset foregår i Spinderihallerne i Vejle

Spinderigade 11, 7100 Vejle

UGE 46

09.-13. nov.

VEJLE

Ugekursus for ordblinde børn

2 PLADSER TILBAGE 

Målgruppe: UDSKOLING

Et motiverende, intensivt ugekursus, der sikrer, at dit barn får viljen, troen og redskaberne til at lykkes på lige fod med sine klassekammerater.

Event Info

Nærmere detaljer om adresse følger (grundet Covid 19)

SPECIELT: UGEKURSER I KØBENHAVN

Jeg holder løbende ugekurser i København, så ring (telefon: 20939501) eller skriv til mig  på kontakt@ordblindetalent.dk eller via kontaktformularen nederst på siden.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mie

Brug for at spørge mere ind til ugekurset?

 

Send mig en SMS på 20939501, så kontakter jeg dig, så snart jeg ser den.

Book en samtale

Send mig dine kontaktdetaljer, en lille smule om hvilken udfordring du og dit barn står i, og hvad I ønsker hjælp til. Send gerne forslag til en dato, hvor vi kan lære hinanden at kende, og jeg kan give jer sparring på udfordringerne.

5 + 5 =

Kig Forbi

Spinderihallerne, Spinderigade 11, 
kontor G14, 7100 Vejle

Giv Mig Et Kald

Telefon 20 93 95 01

Smid En Mail

kontakt@ordblindetalent.dk

10 fantastiske FORDELE ved at være ordblind

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag "FORDELSLISTEN" med det samme. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Fremragende - du er nu skrevet op til mit ordblinde-nyhedsbrev